Fizioterapevt svetuje: Zagotovite si dober spanec, da boste zdravi in polni energije!

  • 27. 03. 2019
Fizioterapevt svetuje: Zagotovite si dober spanec, da boste zdravi in polni energije!

Matej Čebokelj je višji fizioterapevt in OMMT (Cyiriax) terapevt, h kateremu smo se zatekli, da bi dobili strokovne odgovore na pogosta vprašanja, ki jih prejemamo od strank. Matej nam je odgovoril, katera so najboljša ležišča za razbolel križ in nam dal nekaj splošnih smernic za preventivno soočanje s to nadlogo sodobnega časa.

Razlog za intervju so v mesecu, ko Vitapur intenzivno ozavešča o pomenu zdravih spalnih izdelkov, očitni – želimo dvigniti zavedanje, kako pomembna je oprema v spalnici, da bi živeli izpolnjeno in srečno življenje.

Kakovosten spanec je ključnega pomena za boljše počutje. Kako v fizioterapiji razumete njegov pomen za zdravje?

Kakovosten spanec z vidika fizioterapije pomeni zmanjšanje bolečin v različnih delih telesa, predvsem hrbtenice, kolkov in ramen. Neustrezno ležišče še poveča bolečino v izpostavljenih delih telesa.

Velik problem je pri ljudeh, pri katerih se pojavijo težave v mirovanju. Tem ljudem pa žal nobeno ležišče ne ustreza. V tem primeru pa je treba najprej najti vzrok težav, jih odpraviti in potem najti ustrezno ležišče.

Vaša profesionalna pot je pestra in raznolika. Kaj je glavna razlika med delom s športniki in »navadnimi smrtniki«? Kakšni so glavni napotki za boljše spanje in počutje, ki ga lahko nešportniki prevzamemo od športnikov?

Glavna razlika pri delu s športniki in običajnimi ljudmi je, da se pri športnikih v večini primerov dela intenzivnejše terapije. Športniki hitreje poiščejo pomoč, zato so tudi rezultati hitrejši.

Za boljši spanec je absolutno pomembno, da smo redno fizično aktivni. Vsaj pol ure fizične aktivnosti dnevno bi si morali privoščiti. Športnike bi morali posnemati tudi po ustrezni količini spanca. Na splošno ljudje spimo premalo in v nepravih urah.

Kljub ozaveščanju o pomenu rednega razgibavanja, je razlog številka 1 za zdravstvene težave mlajših od 45 let in najpogostejši razlog za bolniško še vedno bolečina v križu ali vratu. Katere so najpogostejše težave vaših pacientov? Kateri so »pregreški«, ki vodijo v to stanje?

Najpogostejše težave v naši praksi so težave zaradi enih in istih drž pri delu. Te se kažejo kot bolečine vzdolž celotne hrbtenice in v okončinah, ki delajo ene in iste gibe. Ljudje opravljamo vse več del, ki zahtevajo eno in isto držo in ene in iste gibe. Te drže privedejo do bolečin, ki zelo vplivajo na kvaliteto spanca in s tem na kvaliteto življenja.

Kateri so dejavniki za nastanek bolečin oziroma zakaj ljudje ne skrbijo dovolj za razgibavanje? Ker smo »sedeča družba«, ali je kaj, kar lahko naredimo vsakodnevno v sedečem položaju?

Kot sem prej dejal, ljudje opravljamo vse več del, ki zahtevajo monotone gibe in prisilne držo. Tu je problem sedenje, pa tudi daljša stoja na mestu, ki ni ugodna.

Vse te drže nas zelo utrujajo in na račun tega potem marsikdo ne giba, ker misli, da bo še bolj utrujen. To je zmotno mišljenje. Fizična aktivnost nas osveži in nam da moči. Počutje je po fizični aktivnosti dosti boljše. Telo nas nagradi.

Obstaja kar nekaj vaj, ki jih lahko naredimo med sedenjem, da razbijemo monotonijo in osvežimo telo.

Zakaj lahko vzglavnik ali ležišče pomaga izboljšati spanje ljudem s kroničnimi bolečinami v hrbtenici? Kdaj nastopi skrajni čas za obisk zdravnika? Lahko pride do točke, ko ni več povratka v zdravje?

Dober vzglavnik zelo razbremeni vratno ramenski del pri ljudeh, ki spimo največ na boku in hrbtu. Ko smo v položaju največje razbremenitve, se telo umiri, ker so sile na izpostavljenih delih telesa najmanjše.

Stanja, ki so nujna, da si poiščemo pomoč so: ko se ponoči večkrat prebujamo, smo razboleli in se zjutraj zbujamo v slabšem stanju, kot pa, ko smo šli spat.

Slabo spanje nas lahko pripelje do resnih težav. Nujno je treba poiskati vzroke slabega spanja in jih odpraviti. Dlje časa kot vztrajamo v težavah, daljši je povratek v normalno stanje.

Bolečine v križu so zelo pogost pojav.

Več kot tretjina Slovencev se pogosto zbuja z bolečinami v hrbtenici. Kakšno je ustrezno spalno okolje za ljudi, ki se srečujejo z bolečinami v vratu ali križu? Kaj priporočate svojim pacientom?

Spalnica mora biti miren, zračen in ne pretopel prostor. Brez ekranov in ponoči zelo temen. Ravno tako pa je pomembno, da imamo udobno, suho in zračno ležišče.

Med spanjem se premikamo in spreminjamo položaje, vendar če je tega premikanja preveč, je spanje že moteno. Preveč premikanja pomeni, da nas nekaj med spanjem moti.

Pacientom priporočam fizično aktivnost, ker ta ugodno vpliva na spanje. Kar se pa ležišča tiče, pa priporočam, da se ga v nekem zglednem času (8-10 let) zamenja. Vsako ležišče bo prej ali slej izgubilo na ustreznosti podpore telesu. Treba se je zavedati, da smo v povprečju nekje med 6 do 8 ur na ležišču. Kar nekaj našega potu gre skozi ležišče in kar nekajkrat se na njem obrnemo, tako da prej ali slej materiali popustijo. Dotrajano ležišče pa ne bo doprineslo k dobremu spancu.

Kako preventivno zmanjšati možnosti za nastanek bolečin v hrbtenici? Kaj lahko v tej smeri naredimo v domači postelji?

Preventiva za bolečine v hrbtenici so ustrezne vaje in pa čimveč raznolikega gibanja. Gibanje sprošča napetosti, ki se v nas naberejo tokom dneva.

Zjutraj pa lahko naredimo že v postelji nekaj vaj, ki nas osvežijo. Za začetek je dobro, če se pretegnemo. Čisto enostavna stvar, ki smo jo kot otroci avtomatsko počeli. Jutranje pretegovanje je zelo prvinsko, pa smo ga zaradi našega tempa čisto opustili.

Brez problema lahko naredimo tako imenovano mačko, ali pa zasuke v trupu s pokrčenimi koleni, dvig bokov …

Včasih se proti bolečinam v hrbtu priporoča ekstremno trdo ležišče. Gre za mit ali resnico? Nam lahko to natančneje razložite?

Pri zelo trdih ležiščih je pa tako, da enim odgovarjajo v času hudih bolečin. Odstotek ljudi, ki jim tako ležišče odgovarja, je zelo nizek, pa še ti, ko se jim bolečine umirijo, gredo nazaj na mehkejše in udobnejše ležišče.

Na trdem ležišču so posamezni deli telesa zelo obremenjeni, zato se lahko zbudite zelo razboleli. Ljudem s težavami s kolki, rameni, trdo ležišče ne bo odgovarjalo. Njihov spanec bo zelo nemiren.

Ali po vašem mnenju kombinacija trdote vzglavnika in ležišča vpliva na jutranjo razbolelost oziroma pojav bolečin? Npr. Stranka ima ekstremno trdo ležišče in zelo mehak vzglavnik in jo zjutraj vse boli. Kaj bi svetovali v takem primeru?

Mislim, da je problem trdega ležišča in mehkega vzglavnika še zmeraj v trdem ležišču. Sam vzglavnik je pa problematičen, če je prenizek in slabo zračen. Pri trdem ležišču je velika verjetnost, da bo vzglavnik prenizek, ker se rame in boki nič ne podajo v ležišče. Za vzglavnik bi svetoval, da je boljše, če je malo višji, kot pa prenizek.

Ker se precej strank obrača na nas, češ da so na trdem ležišču še bolj razboleni – kaj je iz zdravstvenega vidika glavni dejavnik udobja med spanjem?

Dva zelo pomembna dejavnika, ki vplivata na spanje sta ustrezen prostor in ustrezno ležišče. Brez teh dveh dejavnikov bo spanje slabo.

Kot zanimivost: nekje smo celo zasledili, da naj bi bila najboljša proti bolečinam viseča mreža. Ali je na tem kaj resnice, ali gre za čisto neumnost? Zakaj?

Viseča mreža je za popoldanski poletni dremež še v redu, za daljše spanje je pa zelo neprimerna. V viseči mreži ne morete spreminjati položajev med spanjem. Med spanjem se nekje na 15-20 minut obrnemo. To obračanje je nujno potrebno. Če je onemogočeno, se bomo zbudili.

Imate za naše bralce še kak splošen napotek za boljše spanje in srečnejše življenje?

Pred spanjem si vzemite nekaj minut, da se čisto umirite. Izogibajte se stvarem, ki vas vznemirijo. Telefone, tablice in računalnike dajte proč. Ne imejte glavnega dnevnega obroka pred spanjem. Če že, potem pojejte kaj lahkega. Tudi alkohol ne gre pred spanjem, ker nas vznemiri, pa še na malo potrebo boste večkrat šli.

 

Deli objavo:

 Trajno dobra cena